Skip to main content
Nytt från Infostat Nyheter

Skidsäsongen 2024

  • Retail och konsument
  • Read time: 3 minutes

Svenskarna åker mer och mer skidor. De senaste tio åren har skidorternas sålda skiddagar ökat med nästan 30 procent och vi köper skidpass för över två miljarder om året. En handfull skidorter har vuxit med över 100 procent de senaste åren.

Att svenskarna tycker om att åka skidor yttrade sig kanske bäst säsongen 2022. Efter pandemin längtade många ut och skidorterna slog besöksrekord.

För många familjer är skidsemestern en efterlängtad händelse på året. Det är ett välkommet avbrott från stillasittande och ett naturligt tillfälle att umgås med familj och tillsammans upptäcka den svenska naturen.

Det är självklart också en viktig del av landets turism- och besöksnäring.  I synnerhet för kommuner och näringsliv i mindre tätbefolkade delar av landet.

Det här är några anledningar varför Infostat med start i år genomför en årlig nationell skidundersökning. Undersökningen görs i slutet av december varje år och är framåtblickande på den kommande skidsäsongen.

Den nationella skidundersökningen, 2024

Med undersökningen vill vi berätta mer om hur den kommande skidsäsongen väntas bli. Med tiden kommer vi jämföra hur trender förändras.

Vi mäter vilka som planerar att åka, vart de åker och hur deras preferenser ser ut. Vi kartlägger vilka som inte bestämt sig ännu, vilken skidort man helst föredrar och vad som är viktigt när man väljer skidort.

Med Infostats årliga skidundersökning ger vi svar på de viktigaste frågorna inför skidsäsongen.

Kontakta Infostats marknadschef Mårten Lindberg för att ta del av rapporten.

  • Få nyheter från Infostat
    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt