Skip to main content
Nytt från Infostat Nyheter

Så många försöker förhandla sina bolån

  • Bankundersökning
  • Read time: 2 minutes

Det senaste året har räntan på bolån ökat och många hushåll har fått se sina boendekostnader tredubblas. Infostat har nyss avslutat sin årliga bankundersökning. 

I Infostats årliga bankundersökning går vi på djupet om hur nöjda bankkunderna är med sin bank, vad de är missnöjda med, vad de saknar och vad som skulle få dem att byta bank. Vi undersöker också hushållens inställning till förhandling om bolån. Resultat på samtliga större banker finns med: Länsförsäkringar, Skandia, Avanza, Danske Bank, Bluestep, Fristående sparbank, Handelsbanken, Hypoteket, Nordnet, Ica Banken, Ikano Landshypotek, Nordea, SBAB, Swedbank, Svea och SEB.

Undersökningen visar bland annat stor könsvariation i inställning till att förhandla lån med sin bank. Män tycker i högre utsträckning att det är mödan värt att förhandla (31 %) än kvinnor (21 %), och män försöker alltid förhandla i högre grad än kvinnor (31 % respektive 19%). Nära 15 % av kvinnor tycker förhandling är pinsamt, mot 9 % av männen.

Bankkunder uppmanas ofta att aktivt förhandla sina villkor och byta bank för att få bättre villkor. Resultaten visar tydliga socio-ekonomiska skillnader om hur bra koll man har på sina villkor och villigheten att byta bank. I hushåll med mycket god ekonomi har 8 av 10 full koll på sina bankvillkor, mot 4 av 10 i hushåll med sämre ekonomi. 7 av 10 i hushåll med mycket god ekonomi skulle byta bank om de fick bättre villkor, med 4 av 10 i hushåll med sämre ekonomi.

Bankkontoren har blivit färre på senare år. Samtidigt är det en av de saker som man saknar i högst utsträckning från sin nuvarande bank, om man bortser från högre sparränta och lägre boränta.

Bankundersökning.
Ta del av resultaten i analysplattformen.

  • Få nyheter från Infostat
    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt