Handelsplatsdatabasen
Allt om handelsplatsens besökare
Handelsplatsdatabasen är en nationell databas med besökstal för över 350 handelsplatser i Sverige. Med marknadens mest detaljerade rörelsedata kan du i detalj kartlägga handelsplatsens besökstal, besöksprofil, ta reda på när handelsplatsen har flest besök och handelsplatsens upptagningsområde.
Handelsplatsdatabsen är unik i sitt slag genom att vara den enda källan i Sverige som använder samma metod och data för att objektivt analysera besökstal för alla handelsplatser i Sverige. På det viset ger databasen siffror som är helt och hållet jämförbara.
Rapporten ger svar på:
✓ Hur många som besöker din handelsplats
✓ Värmekarta som visar besöksflödenrör sig i och runt handelsplatsen
✓ Hur länge besökarna stannar
✓ Ranking och regional marknadsandel
✓ Vid vilka tider som handelsplatsen har flest besök
✓ Var besökarna kommer från (upptagningsområdet)
✓ Storlek på upptagningsområdet och befolkningsutveckling
✓ Besökarnas demografiska och socio-ekonomiska profil
✓ Besökarnas konsumtionsprofil och livsstilssegmentering
Är Handelsplatsdatabasen något för dig?
Handelsplatsdatabasen är till för dig som vill ta nästa steg i utvecklingen av din handelsplats. Med objektiva data bidrar vår databas med svar om handelsplatsens nuläge, attraktivitet och utvecklingspotential.
Databasen är utvecklad för:
Kommersiella fastighetsägare som vill lära känna sina handelsplatser på djupet
Centrumchefer som vill visa handelsplatsens kommersiella attraktivitet för befintliga och blivande hyresgäster
Kedjor inom dagligvaruhandel, restaurang och sällanköp som vill jämföra olika handelsplatser för att veta var de får störst exponering mot kunder.
Det här ingår
I vårt standardupplägg inkluderar vi alla delar som behövs för att ge en heltäckande bild av handelsplatsens utveckling.
Besökstal. Det mest grundläggande. Rapporten ger svar på hur många som besöker handelsplatsen totalt, på vardag, på helg.
Rörelsekarta. Med marknadens mest detaljerade data över rörelseflöden får du en god bild av hur besökarna rör sig i och runt handelsplatsen.
Besöksanalys. Kartläggning av vilka som besöker handelsplatsen. Inkomst, utbildning, ålder, boendeform, livsstil, konsumtionsprofil, med mera.
Tidsanalys. Siffror som visar när handelsplatsen har flest besök. Inklusive tid på dygnet och dag i veckan, vecka på året och månad på året.
Upptagningsområde. Kartdiagram som visualiserar varifrån besökarna kommer.
Marknadsandelar. Beräknar vilka delar av handelsplatsen som attraherar olika mycket, av den totala mängden besök.
Rapporten levereras i en digital dashboard som du får tillgång till med egen inloggning. I ditt konto på Handelsplatsdatabasen samlar vi alla handelsplatsrapporter som du har tillgång till
Behöver du djupare rådgivning rekommenderar vi att du kontaktar Infostat för ett skräddarsytt upplägg.
Leverans
Vem kan köpa?
Information om besöksflöden är kritisk marknadsdata. Därför är vi noggranna om att alltid erbjuda exklusiv företrädesrätt till information om sina egna handelsplatser. Vid handelsplatser som består av flera byggnader, räcker det med att man äger någon eller ett par av byggnaderna för att företrädesrätt till information om hela handelsplatsen.
När information om en handelsplats är köpt kan den inte säljas igen, till en annan kund. Information om en handelsplats kan bara säljas en (1) gång per år, och kan därför bara ha en köpare.
Vill fastighetsägaren inte köpa information om någon eller flera av sina handelsplatser, blir informationen öppet tillgänglig för andra parter.
Kontakta oss i dag
Om du vill veta hur många som besöker era handelsplatser.
Jämförelser
Besöksräknare/survey
Besöksräkning med olika metoder som värme- eller infrakamera, enkät eller manuell räkning har bristen att insamlingen är antingen resurskrävande och/eller att det blir svårt att jämföra talen med andra platser, eftersom insamlingen kan skilja sig i metod eller att det inte finns kameror (som typiskt endast finns på egna fastigheter). Metoderna kan inte heller användas för lära sig mer om besöken, exempelvis upptagningsområden eller besöksprofiler.
Besöksdata med mastdata
Vanliga på marknaden men har nackdelen att de endast kan ge stora rutor om 500x500 meter i städer — och större rutor än så på landsbygden. Därför blir det ett trubbigt verktyg för att mäta mindre geografiska ytor. Konsumtionsprofil och upptagningsområde inkluderas inte.
Infostat Mobility Maps med GPS
Marknadens mest detaljerade rörelseanalys där enskilda gator, byggnader och butiker kan mätas — också på mindre orter. Rapporten inkluderar besökssiffror, besöksprofil, upptagningsområde och tidsanalys.
Så fungerar Infostats rörelsedata
Infostat Mobility Maps analyserar anonymiserad GPS-data från smarta telefoner för att skapa marknadens mest detaljerade bild av rörelsemönster.
Vår analysteknik innebär att ingen information aggregeras till större rutor på karta. Istället skapar vi värmekartor som baseras på GPS-signaler på specifika platser vid olika tider på dygnet, dag i veckan och månad på året.
All rörelsedata är anonymiserad och aggregerad för att skydda den personliga integriteten och säkerställa att data aldrig kan kopplas till en enskild individ.
FAQs
-
Infostats rörelsedata bygger på GPS-signaler från flera hundra appar i smarta telefoner. Apparna som inkluderas varierar för att fånga rörelsedata från olika demografiska grupper. Exempel på appar är nyhetsappar, mobilspelappar, sportappar, kartappar, träningsappar, appar för köp- och sälj av varor och tjänster, sociala medier, med mera.
-
Dataålder: Våra rapporter baseras på rörelsedata från föregående år. Vår senaste data kommer från 2024.
I januari varje år inhämtar vi ny data från året som har gått.
Uppdateringsfrekvens: Vi uppdaterar vår databas med ny data i januari varje år.Data med en månads fördröjning: Inte tillgängligt för tillfället, men kan beställas vid behov. Har du sådana behov föreslår vi att du kontaktar oss.
-
Rörelseanalys som baseras på GPS-data är urvalsdata. Det betyder att ju fler observationer som finns, desto säkrare blir resultatet när vi ska beräkna exempelvis besökstal.
Infostats rörelsedatabas är omfattande och inkluderar så pass många observationer att det till och med går att beräkna besökstal också på mindre handelsplatser och på landsbygd.
-
Ja. Vår data bygger på GPS-signaler från smarta telefoner, inte från mast-data från svenska mobilnät. Det betyder att vi fångar rörelser också från utländska telefoner.
-
Ja, Infostats rörelsedata kan användas för att se besökstal i en enskild byggnad. Du kan till och med se vilka delar av byggnaden som har flest besök! Det finns bildexempel på vår hemsida.
-
Genom att skilja på var rörelsen uppstår. Rörelser på bilvägar räknas som bilar, medan rörelser på trottoarer och torg räknas som fotgängare.
Infostats rörelsedata är så pass detaljerad att vi kan göra detaljerade geografiska åtskillnader.
-
Vår rörelsedara inkluderar ingen information om användaren, exempelvis om användarens inkomst.
Istället har vi utvecklat metoder för att göra besöksprofilering, genom att koppla ihop användaren med det bostadskvarter som användaren vistas i under kvälls- och nattetid.
Infostat har många hundra statistiska variabler om svenska bostadskvarter (inkomst, hushåll, boendeform, köpkraft, konsumtionspreferenser mm.), och använder den informationen för att berätta om den genomsnittlige besökaren, exempelvis till en handelsplats.
-
Ja. Infostats rörelsedata innehåller inga personuppgifter.
-
Genom att se i vilket bostadskvarter som besökaren vistas i kvälls- och nattetid, gör vi antagandet att besökaren bor där.