Handel och konsumtion

Infostat kombinerar geodata, rörelseanalys och konsumentstatistik för att identifiera optimala marknader för dig och din verksamhet.

Vi levererar konkreta dataunderlag som hjälper er optimera etableringar och erbjudanden för bättre konkurrenskraft och nöjdare kunder.

Infostats instrument täcker allt från trackingar om hur svenskarna planerar konsumera, till geodata om var köpcentrumen finns och hur köpkraften ser ut i enskilda kvarter.

Konsumtion och handel

Verktyg

Kundanalys

I en kundanalys får ni djupgående insikter om era kunder baserat på postnummer. Vi analyserar er kundlista och levererar detaljerad information om:

  • Köpkraft och ekonomisk kapacitet

  • Livsstilssegment och konsumtionsmönster

  • Preferenser och konsumtionsvanor

  • Planerade inköp inom olika kategorier

  • Demografisk profil och boendeformer

Vi segmenterar era kunder i distinkta målgrupper för optimerade erbjudanden och visualiserar geografiskt upptagningsområde genom kartor. Vår datarika analys ger er möjlighet att förstå era kunder på djupet och skapa mer träffsäkra marknadsstrategier - ett kostnadseffektivt sätt att bygga långvariga kundrelationer.

Rörelseflöden med Mobility Maps

Med Infostat Mobility Maps får du marknadens högsta upplösning av rörelsedata i 20-meters rutor, baserad på GPS från smarta telefoner. Identifiera besökartal och rörelsemönster, optimala butikslägen, beräkna marknadsandelar, få fördjupad kundförståelse och skapa förutsägande modeller för människors rörelsemönster i och runt dina lägen.

Expansion och etablering

Vår expansionsanalys identifierar optimala platser för er verksamhets tillväxt genom datadrivna insikter. Vi:

  • Analyserar strategiska egenskaper för framgångsrika lägen inom er bransch

  • Kartlägger ideala kundgrupper baserat på era nuvarande framgångsrika platser

  • Genomsöker hela Sverige efter potentiella etableringsplatser som matchar era behov

  • Rankar och prioriterar nya lägen utifrån potential, demografi och konkurrenssituation

Varje föreslaget läge utvärderas grundligt med tydliga rekommendationer och rangordnas i en prioriteringslista. Med vår expansionsanalys minimerar ni risker och maximerar potentialen i varje nyetablering – vare sig det gäller butiker, caféer, restauranger eller andra verksamheter.

Köpcentrum

Vi erbjuder skräddarsydd analys för både butikskedjor och köpcentrumägare som maximerar era affärsmöjligheter.

För detaljhandeln och restauranger: Vi analyserar om ett givet köpcentrum matchar er målgrupp genom att:

  • Utvärdera besökarflöden och målgruppsprofiler

  • Jämföra besökarnas köpkraft med er optimala kundprofil

  • Kartlägga konsumtionspreferenser hos besökare i förhållande till ert erbjudande

  • Identifiera alternativa köpcentrum där er målgrupp har högre representation

För köpcentrumägare analyserar vi befintlig butiksmix och besvarar vilka:

  • vilka kundprofiler och konsumtionspreferenser som dominerar i den lokala marknaden,

  • om nuvarande butiksmix möter besökarnas efterfrågan och kundprofilen på den lokala marknaden

  • ger rekommendationer om vilka hyresgäster som skulle passa köpcentrumet, baserat på befintliga gap och profilen på den lokala marknaden

Vilken data används i Infostats analyser?

Kvartersstatistik

Databas med geografiskt detaljerad statistik över exempelvis inkomster, brottslighet, bilägande och arbetsplatser.

Points-of-Interest

Databas med tiotusentals viktiga punkter på karta, exempelvis butikskedjor och restauranger.

Polygoner

Databas med kartläggning av byggnader och områden, exempelvis handelsplatser, köpcentrum och stadskärnor.

Rörelsedata

Databas med detaljerade data över svenskarnas rörelseflöden över olika tider på dygnet, dag i veckan och månad på året.

Enkätdata

Databas med löpande uppdaterade resultat om svenskarnas konsumtion och livsstil.

Bolagssdata

Databas med samtliga årsredovisningar från svenska företag. Geografiskt mappade på karta.

Ta kontakt

Skriv till oss

Mårten Lindberg
marten.lindberg@infostat.se
+46 722 50 72 73